Beş
vakit namaz farz kılınmadan önce, gecenin geç vakitlerine kadar, uzun sûreler
okunarak gece namazı (teheccüd) kılmak, farz idi.(Müzzemmil
2-4)[1] Bu, bir yıl devam
etmiş; namazda uzun müddet dikilmekten, Müslümanların ayakları şişmişti. Nihayet
hicretten bir buçuk yıl önce Mirac’da beş vakit namaz farz kılınınca, teheccüd
namazı Müslümanlar hakkında hafifletilip nafileye çevrilmiştir. Fakat
Peygamberimiz (a.s.)ın buna özel olarak devam etmesi emir buyrulmuştur. (İsra/79)
Vitir namazı
أَنَّ مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ قَدِمَ الشَّامَ , وَأَهْلُ الشَّامِ لا يُوتِرُونَ , فَقَالَ
لِمُعَاوِيَةَ : مَا لِي أَرَى أَهْلَ الشَّامِ لا يُوتِرُونَ ؟ ! فَقَالَ
مُعَاوِيَةُ : وَوَاجِبٌ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ ؟ قَالَ : نَعَمْ , سَمِعْتُ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : "
زَادَنِي رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ صَلاةً وَهِيَ الْوِتْرُ ,
وَقْتُهَا مَا بَيْنَ الْعِشَاءِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ قال الترمذي : حديث غريب " .
عن خارجة ، قال :
خرج علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : إن الله أمدكم بصلاة هي لكم خير من
حمر النعم ، وهي الوتر ، فجعلها
لكم فيما بين العشاء إلى طلوع الفجر.
Hazreti
Muaviye’nin Şam’da vali bulunduğu sırada Muaz ibn-i Cebeel (r.a.)Şam’a
gelmişti. Şam halkının vitir namazını kılmadıklarını görünce Muaviye’ye: Şam
halkı neden vitir namazı kılmıyorlar?” diye sordu. Muaviye: o vitir namazı
onlara (Müslümanlara) vacip midoir? dedi. Muaz b. Cebel (r.a.) : Evet, Ben
Resûlullah’ın şöyle buyurduğunu işittim: “Rabbim bana bir namaz daha arttırdı
ki, o, vitir namazıdır. Onun vakti de, yatsı ile tan yeri ağarıncaya kadar olan
zaman arasındadır. (Ahmed 5/242)
Harice
(r.a.) da şöyle rivayet eder: Bir gün Hazreti Peygamber Sallallahü aleyhi ve
sellem yanımıza geldi ve: “Muhakkak ki, Allah, hakkınızda, kızıl tüylü
develerden (dünya malından) daha hayırlı olan bir namazla imdatta bulundu ki,
o vitir namazıdır. Allah, onu yatsı ile tan yeri ağarıncaya kadar olan zaman
arasında kılmanızı meşru kıldı” buyurmuştur. (EbuDavud,c.2ıs.
61, Tirmizî, c. 2, s. 314)
Bu
hadisleri ele alan müctehid imamlarımız, teheccüd namazını kılmak sünnet, vitir
namazını kılmak ise vacib’dir demişlerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder