Bu sorunun cevabı aşağıdaki ayette verilmiştir. Eli bağlı
demek, cimri olduğu için ya da fakir olduğu için kimseye bir şey vermemek ya da
verememek demektir. Cenab-ı Allah böyle sıfatlardan münezzehtir.
وَقَالَتِ
الْيَهُودُ يَدُ اللّٰهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ اَيْدٖيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا
قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ وَلَيَزٖيدَنَّ
كَثٖيرًا مِنْهُمْ مَا اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا
وَاَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ اِلٰى يَوْمِ الْقِيٰمَةِ
كُلَّمَا اَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ اَطْفَاَهَا اللّٰهُ وَيَسْعَوْنَ فِى
الْاَرْضِ فَسَادًا وَاللّٰهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدٖينَ*
Bir de Yahudiler, "Allah'ın
eli bağlıdır" dediler. Söylediklerinden ötürü kendi elleri bağlansın ve
lânete uğrasınlar! Hayır, O'nun iki eli de açıktır, dilediği gibi verir.
Andolsun, sana Rabbinden indirilen (Kur'an) onlardan birçoğunun azgınlık ve
küfrünü artıracaktır. Biz onların arasına kıyamete kadar düşmanlık ve kin
saldık. Her ne zaman savaş için bir ateş yakmışlarsa, Allah onu söndürmüştür.
Onlar yeryüzünde bozgunculuk çıkarmaya çalışırlar. Allah, bozguncuları sevmez.
(Maide/64).
Eli bağlı, sözü iki anlamda
kullanılır. A- cimri olduğu için vermez b- aciz olduğu için veremez. Bu ayetin
sebeb-i nüzulündeki birkaç görüşten en önemlileri:
A) Resûlullah’ın zamanındaki
Yahudiler önceleri çok zengin kimseler iken, İslam’ın güçlenmesiyle fakir düşüp
sürgün edildikleri zaman bunu söylemişlerdir.
B) “Kimdir Allah'a güzel bir
borç verecek o kimse ki, Allah da o borcu kendisine kat kat ödesin. (Rızkı)
Allah daraltır ve genişletir. Ancak O'na döndürüleceksiniz.” (Bakara/245) mealindeki istikraz (ödünç para
alma) âyetlerine karşı, "Muhakkak Allah fakirdir, biz ise zenginiz"
demişlerdir.
C) Bühtünnassar ve Hıristiyanlar
tarafından Beyt-i Makdis'in tahribi olaylarına da: "Eğer Allah'ın eli
bağlı olmasaydı bunları bizden men ederdi" dedikleri rivayet edilmiştir.
D) Resûlullah’ın ashabının çok
fakirlik ve ihtiyaç içinde bulundukları sırada: "Muhammed'in Allah'ı
fakir, eli bağlıdır, onun için onları sıkıntıdan kurtaramıyor" şeklinde
Müslümanlarla alay etmek için söylemiş olmaları ihtimali de söylenmiştir. "İki eli açıktır" ise bunun tekit
ile mübalağasıdır ki, kendisinde cimrilikten asla eser olmayıp devamlı ve son
derece vergili olduğunu ifade eder.
Hayır, Allah'ın iki eli de açıktır.
Yed-i cemâli (cemâl eli) de açık, yed-i celâli (celâl eli) de. Hâşâ o cimri
değil, mutlak cömerttir, âciz değil, mutlak kâdir (güçlü)dir. Nasıl dilerse
öyle verir, isterse verir, isterse vermez; isterse az verir, isterse çok;
isterse hesap ile verir, isterse hesapsız; isterse sebep ile verir, isterse
sebepsiz; hem zengin, kerim, hem mutlak kâdir; hem isteğini yapan, hem mutlak
rızık vericidir. Ne vermeye mecburdur ne vermemeye; ne vermekle zenginliği
tükenir, ne vermemekle cimri olması gerekir. Ne kudretini kanıtlayacak bir güç
vardır, ne de iradesini yasaklayacak bir kanun. Kudretleri sınırlayan kayıtlar,
iradeleri zorlayan kanunlar Allah üzerinde değil, ancak ve ancak yaratıklar
üzerinde hâkimdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder